პლატონი, ნადიმი
თავი IX

      ეროსი მიწიერი აფროდიტესი მართლაც რომ მიწიერია და აღვირახსნილი. სწორედ ეს ეროსი მეფობს ბიწიერ კაცთა შორის, რომელნიც განურჩევლად ეტრფიან როგორც დიაცებს, ისე ყრმებსაც, ხოლო ვისაც ეტრფიან, მასში სხეული უფრო ხიბლავთ მისი, ვიდრე სული. თავისი სიყვარულის საგანს ისინი ყველაზე უფრო თავქარიან არსებათა შორის ირჩევენ და, თუ ვნება დაიცხრეს, ნაკლებად დაგიდევენ, კანონიერის გზით მიაღწიეს ამას თუ არა. ამიტომაა ყველაფერს რომ კისრულობენ ისინი და ნაკლებად არჩევენ კარგსა და ავს. რადგან ეს სიყვარული მიწიერი აფროდიტესგან მომდინარეობს, რომელიც მეორე ქალღმერთზე უმრწემესია და ამასთან ორი საწყისის – მდედრობითის და მამრობითის ნაშიერი. მეორე ეროსი კი ციური აფროდიტესგან წარმოსდგება, რომელსაც მდედრობით საწყისთან არაფერი აქვს საერთო და მხოლოდ მამრობითისგან იღებს დასაბამს, თანაც მიწიერ ქალღმერთზე უფროსია და ურცხვობაც უცხოა მისთვის. სწორედ ამიტომ მამრობით სქესს – თავისი ბუნებით და ინტელექტით უფრო ძლიერ სქესს ეტრფიან ამ სიყვარულით შთაგონებულნი. და თვითონ მამათმავლობის[1] მიხედვით ძნელი როდია მათი გარჩევა, რომელთა სიყვარულს სწორედ ციური ეროსი წარმართავს: ისინი უასაკო ბალღებს კი არ ეტრფიან, არამედ უკვე გონებრივი სიმწიფის ასაკში შესულ, ახლად წვერულვაშაშლილ ჭაბუკებს. მათ რომ უმიჯნურდებიან, ისინი, ჩემის აზრით, მზად არიან სამუდამოდ თავიანთ სათაყვანებელ არსებათა გვერდით დარჩნენ და მათი სიხარული და მწუხარება გაიზიარონ. ისინი არ ისარგებლებენ ჭაბუკის მიამიტობით, არ აცდუნებენ მას და მერე შერცხვენილს არ დააგდებენ, რათა მყისვე სხვას მიაშურონ. და უნდა არსებობდეს კანონი, რომელიც აკრძალავდა უასაკო ბალღტა სიყვარულს, რათა წყალში გადაყრილი არ აღმოჩნდეს ამდენი გულმოდგინება კაცთა: რადგან ძნელია თქვა, ბოლოსდაბოლოს სად მიიყვანს ყრმას მისი სულიერი თუ ფიზიკური ზრდა – სათნოებასთან თუ ბიწთან? ყველა კეთილშობილი კაცი, რა თქმა უნდა, ნებაყოფლობით ემორჩილება ამ დაუწერელ კანონს, მაგრამ საჭიროა მიწიერი ეროსის მიმდევართაც ავუკრძალოთ მისი შელახვა, ისევე როგორც, შეძლებისამებრ, სიძვის დიაცთა სიყვარულს ვუკრძალავთ მათ. სწორედ ამ „მიწიერმა“ მიჯნურებმა ამოსვარეს ლაფში სიყვარული და ისე ამოსვარეს, რომ ზოგიერთი იმის თქმასაც კი ბედავს, თითქოს სამარცხვინო იყოს თაყვანისმცემელს თანაუგრძნო შენსას. ამის თქმის საბაბს მათ მხოლოდ „მიწიერ“ მიჯნურთა აღვირახსნილობა და ურცხვობა აძლევს, რადგან უსამართლობაა დაჰგმო ის, რასაც სამართლიანობა და კანონიერება უძევს საფუძვლად.

      სხვა სახელმწიფოებში სიყვარულს მარტივი ადათები განსაზღვრავენ და მათში ჩაწვდომა დიდ სიძნელეს არ წარმოადგენს, ხოლო ჩვენში და სპარტაში იგივე ადათ-წესები რთულია და ბუნდოვანი. ასე მაგალითად, ელიდისა[2] და ბეოტიის[3] მკვიდრნი, რომელნიც მაინცდამაინც დიდის მჭევრმეტყველებით არ გამოირჩევიან, თაყვანისმცემლისადმი თანაგრძნობის გამომჟღავნებას სიქველედ თვლიან. იქ არავინ იტყვის, არც მოხუცი, არც ახალგაზრდა – ეგ სამარცხვინოაო, ჩემის აზრით, თუნდაც იმიტომ, რომ ფუჭად არ დახარჯონ დრო ჭაბუკთა დასარწმუნებლად, რისი უნარიც ნაკლებად შესწევთ, პირიქით, იონიასა[4] და ბევრ სხვა მხარეში, ბარბაროსთა მბრძანებლობას რომ ემორჩილებიან, ეს სამარცხვინოდაა მიჩნეული, რადგან ბარბაროსებთან ტირანია სუფევს და სიყვარული, ისევე როგორც ფილოსოფიისა და გიმნასტიკისადმი სწრაფვა, საძრახისად ითვლება. როგორც ჩანს, არ მოსწონთ ტირანებს, როცა მათ ქვეშევრდომთა შორის მაღალი აზრები, მტკიცე მეგობრობა და ერთსულოვნება იჩენს თავს. ხოლო ყოველივე ამას ეროსი უნერგავს ადამიანებს. ჩვენი ტირანები საკუთარი გამოცდილებით დარწმუნდნენ ამაში: არისტოგიტონის სიყვარულმა და მისდამი ჰარმოდიოსის[5] ერთგულებამ ხომ მათი ძალაუფლება დაამხო ოდესღაც. ამრიგად, ზოგგან თაყვანისმცემლისადმი თანაგრძნობის გამომჟღავნება[6], როგორც წესი, სამარცხვინო მოვლენად ითვლება. რაც სწორედ მათმა ბიწიერებამ განაპირობა, ვინც ეს წესი წესად აქცია, კერძოდ, მმართველთა სისასტიკემ და ქვეშევრდომთა სიმხდალემ, ზოგგან კი, პირიქით, თაყვანისმცემლისადმი თანაგრძნობის გამომჟღავნებას ადათი სიქველედ მიიჩნევს, რაც აიხსნება მცონარებით მათი სულისა, ვინც ეგ ადათი დანერგა იქ და დაამკვიდრა. ჩვენი ადათი სხვათა ადათებზე გაცილებით მშვენიერია, ოღონდ, როგორც წეღან ვამბობდი, იოლი საქმე როდია მასში გარკვევა.

თარგმნა და კომენტარები დაურთო
ბაჩანა ბრეგვაძემ

« წინა თავი

|

გაგრძელება »


[1] παιδεραστίᾳ; ეს შედგენილი სიტყვა პირდაპირ „ყრმათა სიყვარულს“ ნიშნავს. საქმე ეხება ძველი ბერძნული საზოგადოების ერთ-ერთ ყველაზე უდიდეს ბიწს - მამათმავლობას. მაგრამ ეს სიტყვა ამბივალენტურია, ისევე როგორც ფენომენი, რომელსაც იგი აღნიშნავს. დიდი მორალისტი პლატონი ჰგმობს მამათმავლობის იმ სახეს, რომელსაც ავხორცობა უდევს საფუძვლად და, პირიქით, მთლიანად იღებს მის მეორე სახეს - ღრმასა და ეგზალტირებულ სულიერ სიყვარულს, რომლის წყარო სულიერი ან ფიზიკური სრულქმნილებაა (შდრ. სოკრატე - ალკიბიადე, მიქელანჯელო - ტომაზო კავალიერი ან თუნდაც თომას მანის ნოველა „სიკვდილი ვენეციაში“).

[2] ელიდა (Ἦλις) - მხარე აღმოსავლე პელოპოსენში.

[3] ბეოტია (Βοιωτία) - მხარე შუა საბერძნეთში, მთავარი ქალაქი თებე.

[4] იონია (Ἰωνία) - მცირე აზიის დასავლეთი სანაპირო.

[5] არისტოგიტონი და ჰარმოდიოსი (Ἀριστογείτονος, Ἁρμοδίου) - ათენელი ჭაბუკები, რომელთაც 514 წ. ძვ. წ. ა. მოკლეს ათენის ტირანი ჰიპარხოსი. შემდეგში მათ ათენელებმა ძეგლი აუგეს წარწერით „τυραννοκτόνοι“ - „ტირანის მკვლელნი“ (დაწვრილებით იხილეთ თუკიდიდე I, 20, VI, 54).

[6] დედანში: χαρίζεσθαι ἐρασταῖς.

შენიშვნა: სტატიის სათაური, სტატიის ავტორის მეირ თემატურად შერჩეული სათაურია და არ წარმოადგენს წიგნის ავტორისეულ ვარიანტს.

ნახვა: 230

ღონისძიებები

ბლოგ პოსტები

ვისაც პოეზია უყვარს

გამოაქვეყნა დავით ბილიხოძე_მ.
თარიღი: ივლისი 3, 2025.
საათი: 12:30pm 0 კომენტარი

ვწვალობ მამაო, აღარ ძალმიძს სულის ნათება, ჩვენთან სამყარო მახინჯია, კუპრივით ბნელი, მტვრიან მიწაზე იმედების მოკალათებას, ვეღარ ვცდილობ და სამართალსაც ყოველდღე ვწყევლი, ვწვალობ მამაო, სტრიქონებით გესაუბრები, აღსარებაა ყველა ლექსი, - ჩემი განვლილის, პოეზია კი მხრებზე მადგას, როგორც უღელი და არ სუსტდება, მოყვასისთვის ხელი გაწვდილი, ვწვალობ მამაო, წვალებაა თვითონ ცხოვრებაც, ბრძოლის ველია, გავიტანო კბილებით უნდა, მაგრამ ბალღამი ქურდია და სულში მოძვრება რა მეშველება, იმედებიც თუ გამიხუნდა?…

გაგრძელება

Valhalla Rising Strategy Guide – Dominate the Norse Realms

გამოაქვეყნა Karmasaylor_მ.
თარიღი: ივნისი 27, 2025.
საათი: 6:00am 0 კომენტარი

 Lionheart Studio, deeply inspired by Norse mythology. Set across the realms of Midgard, Jotunheim, Niflheim, and Alfheim, players are immersed in breathtaking landscapes, cinematic storytelling, and visceral combat. However, to thrive in the world of Odin, you'll need more than good looks and brute strength—you'll need solid strategies. 

1. Choose the Right Class for Your Playstyle

At launch, Odin: Valhalla Rising features four primary classes: Warrior, Sorceress, Rogue, and…

გაგრძელება

დამეხმარეთ გთხოვთ🖤

გამოაქვეყნა nino bubulashvili_მ.
თარიღი: ივნისი 20, 2025.
საათი: 11:26pm 0 კომენტარი

გამარჯობა❤ძალიან გთხოვთ როგორც დედა და როგორც ქალი,ამ მდგომარეობიდან ამოსვლაში დამეხმაროთ♥️️

სულ ვცდილობთ ვიშრომოთ მე და ჩემმა მეუღლემ, არდავნებდეთ, მაგრამ დავიღალე!ვეღარ აუდივართ,ძალიან ბევრ ხარჯს, ბავშვების ჭამა,ცუდათ ყოფნა,თითოეულ ვიზიტზე მასაჟს თანხა უნდა,გამოვიფიტეთ ყველაფრისგან,პატარაც გამიცივდა და წამლებში წავიდა იმ 600ლარის ხელფასის ნაწილი,სოციალური კი დავინიშნეთ მაგრამ ივლისამდე ვერ ვიღებთ,აღარც მაღაროზე გამოიძახეს ჯერ და იმ 60პროცენტსაც აღარ უხდიან😔 ბოლო პერიოდში ხალხი როარა…

გაგრძელება

Lamine Yamal

გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: ივნისი 6, 2025.
საათი: 3:30am 0 კომენტარი

In the world of soccer, wherever expertise frequently emerges within the unlikeliest of places, Lamine Yamal stands out for a beacon of prodigious talent and boundless opportunity. The young star has captured the imagination of enthusiasts and pundits alike, with performances that defy his many years. At just 16 a long time aged, Yamal is currently earning waves inside the sport—a testament to his incredible skill and devotion.



Early Lifetime and Background…



გაგრძელება

Qwelly World

free counters