კვლევის მეთოდები განათლებაში
თავი 3
არ არსებობს კვლევის დაგეგმვის ერთი სწორი სქემა. კვლევის სქემას "მიზნისთვის შესატყვისობის" შესახებ მოსაზრება მართავს. კვლევის მიზანი განსაზღვრავს კვლევის მეთოდოლოგიას და დიზაინს. მაგალითად, თუ კვლევის მიზანია ველის შესწავლა, ან განზოგადებადი კომენტარების გაკეთება, მაშინ სასურველი იქნება გამოკითხვის ჩატარება სტატიფიცირებული შერჩევის რომელიმე ფორმის გამოყენებით; თუ კონკრეტული ჩარევის ეფექტი უნდა შეფასდეს, მაშინ ექსპერიმენტი ან პრაქტიკული კვლევის მოდელი იქნება შესატყვისი; ხოლო, თუ კონკრეტული სიტუაციის ან ჯგუფის სიღრმისეული შესწავლა იგეგმება, მაშინ შეიძლება ეთნოგრაფიული მოდელი გამოდგეს.
მიუხედავად ზემოთ თქმულისა, მაინც შესაძლებელია იმ საკითხების იდენტიფიცირება, რომელთა მოგვარებაც მოუწევს მკვლევარს, განურჩევლად კვლევის თავისებურებებისა. ეს თავი სწორედ ამ თემებს ეხება და მიუთითებს იმ საკითხებზე, რომლებიც უნდა მოგვარდეს პრაქტიკაში, რათა საკვლევი გარემო პრაქტიკული და კვლევისთვის გამოსადეგი გახდეს. წინამდებარე თავში მოცემულია, თუ როგორ შეიძლება კვლევის ზოგადი მიზნებისა და ამოცანების პრაქტიკულ, საკვლევ თემებად გარდაქმნა.
კვლევის დაწყების შემდეგ "თამაშის წესების" შეცვლა ნამდვილად შექმნის პრობლემებს. კვლევის პირობები და მისი წარმართვის მექანიზმი წინასწარ უნდა გაიწეროს, თუ გვინდა, რომ ის დამაჯერებელი, ლეგიტიმური და განხორციელებადი იყოს. მას შემდეგ, რაც მათ შესახებ გადაწყვეტილება მიღებულია, მკვლევარს უკვე ყველა პირობა აქვს შექმნილი კვლევის დასაწყებად. კვლევის დაგეგმვა-დახვეწა ბალანსირების აქტია, რისთვისაც დაგეგმილი შესაძლებლობებისა და განხორციელებადი, თანმიმდევრული პრაქტიკის ჰარმონიზაციაა საჭირო, ანუ არსებული განსხვავების საკითხის მოგვარება: რა შეიძლება გაკეთდეს/რისი გაკეთება სურს მკვლევარს და რეალურად რა იმუშავებს/რისი გაკეთება შეუძლია მკვლევარს; ამის შედეგად კი კვლევა იმუშავებს. კვლევის დაგეგმვაში ორი ფაზაა: დივერგენციის და კონვერგენციის. დივერგენციის ფაზა მკვლევარს არსებულ შესაძლო ვარიანტებს სთავაზობს, კონვერგენციის ფაზა კი გაფილტრავს ამ შესაძლებლობებს, ნახავს, მათ შორის რომელია სასურველი, რომელი რომელს შეესატყვისება, რომელი იმუშავებს მოცემულ სიტუაციაში და გადაინაცვლებს მოქმედების გეგმაზე, რომელიც რეალურად იმუშავებს. ამის გაკეთება დაგეგმვის საკითხების ჩამონათვალის დადგენით არის შესაძლებელი.
ცხადია, საკითხები, რომლებიც კვლევის დაგეგმვის პრინციპებს ქმნის, სხვადასხვა ტიპის კვლევისთვის სხვადასხვაგვარ ინტერპრეტაციას საჭიროებს; თუმცა მაინც სასარგებლოა იმის მითითება, თუ რა საკითხები შეიძლება იყოს ეს (იხ. 3.1 ჩანართი).
განხილვის შესაძლო თანმიმდევრობა მოცემულია დიაგრამაზე.
ცხადია, არ არის აუცილებელი, რომ ეს რეალური თანმიმდევრობა იყოს. მაგალითად, შეიძლება კვლევის დასაწყისში საჭირო გახდეს პოტენციური შერჩევის ხელმისაწვდომობის საკითხის განხილვა.
ჩანართი 3.1
კვლევის სქემის ელემენტები
ეს საკითხები ოთხ ძირითად სფეროდ შეიძლება გაერთიანდეს (Morrison 1993):
საორიენტაციო გადაწყვეტილებები ის გადაწყვეტილებებია, რომლებიც კვლევის საზღვრებს ან შეზღუდვებს აწესებს. მაგალითად, ვთქვათ, კვლევის ყველაზე მნიშვნელოვანი მახასიათებელი ისაა, რომ ექვს თვეში უნდა დასრულდეს. ეს გავლენას მოახდენს მთელ წამოწყებაზე. ერთი მხრივ, ეს საჭიროებს "გონების მოკრეფას", საკითხების პრიორიტეტულობის მიხედვით დალაგებას და მონაცემების შედარებით მცირე დროში შეგროვებას. მეორე მხრივ, ამან შეიძლება შეამციროს მკვლევრისთვის ხელმისაწვდომი შესაძლებლობების მრავალფეროვნება. მაშასადამე, დროის გადანაწილებასთან დაკავშირებული საკითხები გავლენას მოახდენს:
დროის შუალედის დადგენით კვლევაში რეალიზმის მნიშვნელოვანი ელემენტი შედის, რაც შესაძლებელს ხდის, რომ პასუხი გაეცეს კითხვებს პრაქტიკულობის შესახებ.
მოდით, სხვა მაგალითი ავიღოთ. დავუშვათ, კვლევის წამყვანი მახასიათებელია დროის, ადამიანებისა და მასალების ღირებულების თვალსაზრისით უმნიშვნელო ხარჯები. ესეც იმოქმდებს კვლევაზე. ერთი მხრივ, ის პროექტს რეალურობას შესძენს იმის დადგენით, თუ რა შეიძლება შესრულდეს და რა - არა. მეორე მხრივ, წინა შემთხვევის მსგავსად, შეამცირებს მკვლევრისთვის ხელმისაწვდომ შესაძლებლობებს. ღირებულების საკითხები იმოქმედებს:
დროის გარკვეული ინტერვალი გარკვეული ტიპის კვლევების ჩატარების საშუალებას იძლევა - მოკლე დროში მცირე მოცულობის საკითხებზე პასუხების გაცემა შეიძლება, ხოლო უფრო ფართო კვლევა მონაცემების შესაგროვებლად უფრო მეტ დროს საჭიროებს, რათა რამდენიმე საკითხი დაიფაროს. დროის, რესურსებისა და ადამიანების ხარჯები შეიძლება გავლენას ახდენდნენ მონაცემების შეგროვების ინსტრუმენტების არჩევაზეც. მაგალითად, დროისა და ხარჯის საკითხი მკვლევრისგან მოითხოვს სკოლაში მასწავლებლების ან სტუდენტების მინიმალური რეპრეზენტაციული შერჩევის ზომის განსაზღვრას, ვინაიდან ინტერვიუს დიდი დრო სჭირდება და ძვირადღირებულია. კვლევის ორი რეალური შეზღუდვა არსებობს, რომელიც გათვალისწინებული უნდა იქნას. კვლევის ადრეულად დაგეგმვა მკვლევარს მისცემს იმ საზღვრების დადგენის საშუალებას, რომელშიც უნდა იმუშაოს და, ასევე, შეზღუდვების განსაზღვრის შესაძლებლობას.
მოდით, სხვა მნიშვნელოვანი კითხვები ავიღოთ: რეალურია კვლევა? შესაძლებელია მისი რეალურად განხორციელება? მიიღებენ მკვლევარს სკოლებში, ინსტიტუტებში და ადამიანებთან? ეს უკანასკნელი წამყვან მახასიათებლად გადაიქცევა, თუ კვლევა სენსიტიურია.
ველზე მიღებულ გადაწყვეტილებებს სტრატეგიული მნიშვნელობა აქვს. ისინი ქმნიან კვლევის ზოგად ხასიათს. არსებობს რომელსაც მკვლევარმა რამდენიმე კითხვას უნდა დაუთმოს ყურადღება:
აქედან ჩანს, რომ ეს გადაწყვეტილებები აწესებენ კვლევის გარკვეულ ძირითად პარამეტრებს, ზოგიერთი პოლიტიკური გადაწყვეტილების ჩათვლით (მაგალითად, საკუთრების შესახებ და მიმღების ძალაუფლების შესახებ, იმოქმედოს კვლევის საფუძველზე). ამ ეტაპზე დგება საკითხი, შეიძლება, თუ არა კვლევის რეალურად განხორციელება.
თუ ზემოთ ჩამოთვლილი საორიენტაციო გადაწყვეტილებები სტრატეგიული მნიშვნელობისაა, მაშინ ველზე მიღებული გადაწყვეტილებები - ტაქტიკურია. ისინი ადგენენ კვლევის პრაქტიკულობას, უშვებენ რა, რომ ზოგადად მისი განხორციელება შესაძლებელია (ანუ, რომ მიღებულია საორიენტაციო გადაწყვეტილებები). აქ გადაწყვეტილებები მოიცავს ისეთი კითხვების დასმას, როგორიცაა:
როგორ მოვახდინოთ კვლევის კითხვების ოპერაციონალიზაცია
ოპერაციონალიზაციის პროცესს არსებითი მნიშვნელობა აქვს ეფექტური კვლევისთვის. ოპერაციონალიზაცია ნიშნავს ოპერაციების ან ქცევების ერთობლიობის დადგენას, რომელიც შეიძლება გავზომოთ, შევისწავლოთ ან ვცვალოთ. ოპერაციონალიზაციისას კვლევის ძალიან ზოგადი მიზანი კონკრეტულ კითხვად გარდაიქმნება, რომელზეც ასეთივე კონკრეტული პასუხის გაცემაა შესაძლებელი. ეს ზოგადიდან, აბსტრაქტულიდან კონკრეტულისკენ, კერძოსკენ მოძრაობის პროცესია. ამგვარად, მკვლევარი კვლევის თითოეულ ზოგად მიზანს უფრო სპეციფიკურ მიზნებად და მდგენელებად ანაწევრებს და ეს პროცესი მანამდე გრძელდება, სანამ კონკრეტულ კითხვებამდე არ მივალთ, რომლებზეც კონკრეტული პასუხების გაცემა იქნება შესაძლებელი. ქვემოთ მოცემულია ამ პროცესის ორი მაგალითი.
წარმოვიდგინოთ, რომ კვლევის მიზანია დაწყებითი და საშუალო განათლების უწყვეტობის დადგენა (Morrison 1993: 31 – 3). ეს ძალიან ზოგადი მიზანია და უფრო კონკრეტული ტერმინებით წარმოდგენას საჭიროებს. ამიტომ მკვლევარმა ტერმინი "უწყვეტობა" შეიძლება რამდენიმე მდგენელად დაშალოს, როგორიცაა, მაგალითად, გამოცდილება, სილაბუსის შინაარსი, სწავლებისა და სწავლის სტილები, უნარები, ცნებები, ორგანიზაციული პირობები, მიზნები და ამოცანები, ეთოსი, შეფასება. ვინაიდან ჩამოთვლილი ძალიან ბევრია, გადაწყდა, რომ კვლევა პედაგოგიკის უწყვეტობაზე ფოკუსირებულიყო, რაც შემდეგ კომპონენტებად დაიშალა:
მკვლევარმა შემდგომში შეიძლება კვლევაში გაითვალისწინოს: უწყვეტობის ბუნება (ანუ უწყვეტობის შესახებ ინფორმაციის უზრუნველყოფა); უწყვეტობის ხარისხი (ანუ მოცემული კრიტერიუმით გაზომვა); უწყვეტობის წარმატებულობის დონე (ანუ მსჯელობა). შესაბამისად, ოპერაციონალიზებული კვლევის კითხვები შემდეგნაირი შეიძლება იყოს:
ჩამონათვალიდან ჩანს, რომ ამ კითხვებით კვლევამ ინტერესის (ანუ ზოგადი მიზნის) უბრალო გამოხატვიდან გადაინაცვლა მთელი რიგი საკითხებისკენ, რომლებიც კონკრეტული ტერმინებით კვლევას ექვემდებარება. ეს სწორედ ისაა, რასაც ოპერაციონალიზაციის პროცესს ვუწოდებთ. ახლა შესაძლებელია არა მარტო კონკრეტული კითხვების განსაზღვრა, რომელიც უნდა დაისვას, არამედ - იმ ინსტრუმენტებისაც, რომლებიც შეიძლება დაგვჭირდეს მონაცემების მოსაგროვებლად, რათა ვუპასუხოთ ამ კითხვებს (მაგალითად, ნახევრად სტრუქტურირებული ინტერვიუები, კითხვარებში რანჟირების სკალები ან დოკუმენტაციის ანალიზი). ამრიგად, ოპერაციონალიზაციის პროცესის მეშვეობით შესაძლებელი ხდება ზოგადი მიზნის კვლევა, მაგალითად, გაზომვით (Rose and Sallivan 1993: 6) ან სხვა საშუალებებით. ზემოთ ბევრი ოპერაციონალიზებული კვლევის კითხვებია მოცემული და ისინი, მაქსიმუმ, ოთხ ან ხუთ კითხვამდე უნდა დავიყვანოთ, რათა კვლევის განხორციელება შესაძლებელი გახდეს.
კვლევის კითხვების ოპერაციონალიზაციის ალტერნატიული გზა ჰიპოთეზების წამოყენება და მათი შემოწმებაა. "კარგ" ჰიპოთეზას რამდენიმე თვისება გამოარჩევს: პირველი - გამოკვეთილია, ის ცალმხრივია თუ არა: ცალმხრივი ჰიპოთეზა ადგენს განსხვავების მიმართულებას ორ პირობას ან მონაწილეთა ორ ჯგუფს შორის (მაგალითად, სტუდენტების მოსწრება იზრდება, თუ ისინი შინაგანად არიან მოტივირებული). ორმხრივი ჰიპოთეზა უბრალოდ წინასწარმეტყველებს, რომ იქნება განსხვავება ორ პირობას ან მონაწილეთა ორ ჯგუფს შორის (მაგალითად, სტუდენტები ერთმანეთისგან განსხვავდებიან შინაგანი მოტივაციის დონით) და არ აკონკრეტებს ეს განსხვავება მატებას გულისხმობს, თუ კლებას (სტატისტიკური მიზნებისთვის, ცალმხრივი ჰიპოთეზა ცალმხრივ კრიტერიუმს ითხოვს, ხოლო ორმხრივი ჰიპოთეზა ორმხრივ კრიტერიუმს იყენებს, იხ. ნაწილი მეხუთე). ცალმხრივი ჰიპოთეზა ხშირად გამოიყენება, როდესაც წარსული კვლევა, წინასწარმეტყველებები ან თეორია გვაფიქრებინებს, რომ მონაცემები ერთი რომელიმე კონკრეტული მიმართულებით შეიძლება წავიდეს; ორმხრივი ჰიპოთეზა კი მაშინ გამოიყენება, როდესაც წარსული კვლევა ან თეორია ბუნდოვანი ან წინააღმდეგობრივია, ან წინასწარმეტყველება შეუძლებელია, ანუ როდესაც შედეგები შეუზღუდავია.
მეორე - "კარგი" ჰიპოთეზა შემოწმებადი ფორმით არის დაწერილი ისე, რომ ნათელია, როგორ დაგეგმავს მკვლევარი ექსპერიმენტს ან გამოკითხვას ამ ჰიპოთეზის შესამოწმებლად, მაგალითად, ადამიანები მათემატიკურ დავალებებს უკეთ ასრულებენ სიჩუმეში, ვიდრე მაშინ, როდესაც სიჩუმე არ არის. ხმაურით ინტერფერენციის ცნება ოპერაციონალიზებულია შემოწმებადი ჰიპოთეზის მისაღებად.
მესამე - "კარგი" ჰიპოთეზა ისეთი ფორმით არის დაწერილი, რომ შესაძლებელია გაზომვადი შედეგების მიღება. მაგალითად, ჰიპოთეზაში: ადამიანები უკეთ მუშაობენ წყნარ, ვიდრე ხმაურიან პირობებში, მნიშვნელოვანია განისაზღვროს, რას ნიშნავს ოპერაციები "უკეთ მუშაობენ", "წყნარი" და "ხმაურიანი". აქ "უკეთ მუშაობენ" შეიძლება "მათემატიკურ ტესტში უფრო მაღალი ქულების მიღებას" ნიშნავდეს, "წყნარი" - "სიჩუმეს", ხოლო "ხმაურიანი" - "ჩართულია მუსიკა." მაშასადამე, სრულად ოპერაციონალიზებული ჰიპოთეზა შეიძლება ასე გამოიყურებოდეს: ადამიანები შეიძლება უფრო მაღალ ქულებს იღებდნენ მათემატიკურ ტესტში, როდესაც ტესტირება სიჩუმეში ტარდება, ვიდრე მაშინ, როდესაც ტესტირების დროს მუსიკა უკრავს. აქ ჩანს, რომ შეიძლება ქულა გაიზომოს და რომ არსებობს ნულოვანი ხმაური ანუ ხმაურის დონის საზომი.
ჰიპოთეზის გამოყენებით კვლევის ჩატარებისას მკვლევარს რამდენიმე ჰიპოთეზა უნდა ჰქონდეს (Muijs 2004: 16), რათა შეძლოს საკვლევი ფენომენის სირთულის ჩაჭერა და, ამასთან, არც ისე უმნიშვნელოა გამაშუალებელი ცვლადების ჩართვა კვლევაში. მაგალითად, ორგანიზაციის თანამშრომლებში "თანამშრომლობის სურვილზე" (დამოკიდებული ცვლადი) გავლენას ახდენს პროფესიული ხელმძღვანელობა (დამოუკიდებელი ცვლადი) და ლიდერის პიროვნული ლიდერული თვისებები (შუალედური ცვლადი: Mastrangelo et al. 2004), რომელსაც, ცხადია, უფრო ზუსტად ოპერაციონალიზაცია ესაჭიროება.
გარდა ამისა, ჰიპოთეზის შემოწმების მოდელი მოიაზრებს, რომ კვლევაში საჭიროა ნულოვანი და ალტერნატიული ჰიპოთეზების განხილვა (ეს საკითხი განხილულია მეხუთე ნაწილში). ნულოვანი ჰიპოთეზის მიხედვით, მაგალითად, არ არსებობს კავშირი ორ ცვლადს შორის, ისტორიის პრეტესტსა და პოსტტესტში მონაწილეების მიერ მიღებული ქულები არ განსხვავდება ერთმანეთისგან, ან ქალები და კაცები არ განსხვავდებიან ერთმანეთისგან სოციალური მეცნიერების გამოცდაში მიღებული ნიშნებით. ალტერნატიული ჰიპოთეზის თანახმად, მაგალითად, არსებობს კორელაცია მოტივაციასა და აკადემიურ მოსწრებას შორის, სოციალურ მეცნიერებაში ქალებსა და კაცებს განსხვავებული ქულები აქვთ, ისტორიის პრე-ტესტისა და პოსტ-ტესტის ქულები განსხვავდება ერთმანეთისგან. ალტერნატიული ჰიპოთეზა ხშირად დასტურდება, როცა არ დასტურდება ნულოვანი ანუ, თუ ნულოვანი ჰიპოთეზა არ დასტურდება, მაშინ დასტურდება ალტერნატიული ჰიპოთეზა. ეს ჰიპოთეზები, ჩვეულებრივ, ასე იწერება:
H0: ნულოვანი ჰიპოთეზა.
H1: ალტერნატიული ჰიპოთეზა.
მეთოდების განსხვავება მეთოდოლოგიისგან
კვლევის დაგეგმვისას მნიშვნელოვანია, მკაფიოდ გაიმიჯნოს ერთმანეთისგან მეთოდოლოგია და მეთოდები, მიდგომები და ინსტრუმენტები, კვლევის სტილი და მონაცემების მოგროვების გზები. ამ წიგნის შემდეგი რამდენიმე თავი მონაცემების შეგროვების კონკრეტულ ინსტრუმენტებს ეძღვნება, როგორიცაა, მაგალითად:
ხშირად რომელიმე ინსტრუმენტის (მეთოდის) გამოყენება დამოკიდებულია მანამდე მიღებულ მნიშვნელოვან გადაწყვეტილებაზე იმის თაობაზე, თუ რა სახის კვლევა (მეთოდოლოგია) უნდა ჩატარდეს, მაგალითად, ეს უნდა იყოს:
ამ წიგნის შემდეგ თავებში ცალცალკეა განხილული კვლევის თითოეული ეს სტილი, მათი პრინციპები, საფუძვლები და მიზნები და მათთვის შესატყვისი ინსტრუმენტები და მონაცემების ტიპები. კონცეპტუალური სიცხადის მიზნით, შესაძლებელია ამ მოდელების ძირითადი მახასიათებლების აღწერა (ჩანართი 3.2). იგულისხმება, რომ როდესაც კვლევის დიზაინისა და მეთოდოლოგიის შესახებ გადაწყვეტილება მიღებულია, მოქმედების კონკრეტული გეგმა უნდა მომზადდეს. ამისთვის შეიძლება სასარგებლო იყოს კვლევის მოდელების განხილვა (Morrison 1993)
ჩანართი 3.2
კვლევის სხვადასხვა სტილის ელემენტები
მომზადებულმა მკვლევარმა უნდა გაიაზროს, თუ როგორ გააანალიზებს მონაცემებს. ეს ძალიან მნიშვნელოვანია, ვინაიდან სპეციფიკურ გავლენას ახდენს ინსტუმენტების შერჩევაზე. მაგალითად, მკვლევარმა ზედმიწევნით უნდა დაგეგმოს კითხვარის გამოყენებით გამოკითხვის სქემა და სტრუქტურა, რათა ხელი შეუწყოს კომპიუტერში მონაცემების შეტანას შემდგომი წაკითხვისა და ანალიზისთვის. შეუსაბამო სქემამ შეიძლება დაბრკოლება შეუქმნას მონაცემების შეტანას და, საბოლოო ჯამში, კომპიუტერულ ანალიზს. მონაცემების ანალიზის დაგეგმვისას უნდა გავითვალისწინოთ:
ისიც უნდა გადავწყვიტოთ, თუ რომელ სტატისტიკურ კრიტერიუმებს გამოვიყენებთ მონაცემების ანალიზისას, ვინაიდან ესეც იმოქმდებს კვლევის სქემაზე (მაგალითად, კითხვარში) და რომელ პროგრამულ უზრუნველყოფას გამოვიყენებთ რაოდენობრივი და თვისებრივი მონაცემების დამუშავებისთვის, მაგალითად, შესაბამისად, SPSS-სა და N-Vivo-ს. სტატისტიკური დამუშავებისთვის მკვლევარმა უნდა განსაზღვროს, გაზომვის რომელ სკალაზეა დასამუშავებელი მონაცემები - სახელდების, რიგის, ინტერვალებისა თუ შეფარდებების. წიგნის მეხუთე ნაწილი ეძღვნება მონაცემების ანალიზის საკითხებსა და იმას, თუ რომელი სტატისტიკა უნდა ავირჩიოთ: არჩევანი არ არის შემთხვევითი (Siegel 1956; Cohen and Holliday 1996; Hopkins et al 1996). თვისებრივი მონაცემების ანალიზისთვის მკვლევარს მარაგში აქვს მრავალგვარი ტექნიკა, მაგალითად:
მონაცემთა ანალიზის ფორმის არჩევის კრიტერიუმს განსაზღვრავს როგორც მიზნისთვის შესატყვისობა, ისე, ლეგიტიმურობა: მონაცემთა ანალიზის ფორმა უნდა შეესატყვისებოდეს შეგროვებული მონაცემების ტიპს. მაგალითად, არასწორი იქნება გარკვეული სტატისტიკების გამოყენება გარკვეული სახის რიცხობრივი მონაცემების მიმართ (მაგალითად, საშუალოს გამოყენება სახელდების სკალის მონაცემების შემთხვევაში), ან მიზეზ-შედეგობრივი კავშირების დადგენა სხვადასხვა ადგილას ჩატარებული კვლევების ანალიზისას.
მომზადებულმა მკვლევარმა, მონაცემების ანალიზის მსგავსად, კვლევისა და მისი შედეგების წარდგინების ფორმაზეც უნდა იფიქროს და სათანადო ყურადღება მიაქციოს სხვადასხვაგვარი აუდიტორიის მოთხოვნებს (მაგალითად, აკადემიური აუდიტორიისთვის შეიძლება სხვა შინაარსი იყოს საჭირო, სულ სხვა - უფრო ფართო პროფესიული აუდიტორიისთვის და, მით უმეტეს, სულ სხვა - არაპროფესიონალებისთვის). აქ გადასაწყვეტია:
კვლევის ნაწილის დაგეგმვისას მოსაგვარებელი საკითხები შეიძლება მატრიცაში გაერთიანდეს. 3.3 ჩანართში მოცემულია ასეთი მატრიცა, მის მარცხენა სვეტში წარმოდგენილია კითხვები, რომლებიც ზემოთ განხილულ ოთხ ძირითად კატეგორიაში ნაწილდება:
კითხვები 1-10 საორიენტაციო გადაწყვეტილებებია, კითხვები 11-22 კვლევის დიზაინსა და მეთოდოლოგიას ეხება, კითხვები 23-24 ფარავს მონაცემების ანალიზის საკითხებს, კითხვები 25-30 კი - მონაცემების წარდგენასა და მოხსენებას. თითოეული კითხვა მოიცავს ქვეკითხვებს, რომელთა გადაწყვეტაც შეიძლება მოუწიოს მკვლევარს. მაგალითად, კითხვაში N5 ("რა მიზანს ისახავს კვლევა?") მკვლევარმა ერთმანეთისგან უნდა გამიჯნოს ძირითადი და მეორეხარისხოვანი მიზნები, ექსპლიციტური და, ალბათ, იმპლიციტური მიზნები, ისიც, ვის მიზნებს და ვის ინტერესებს ემსახურება კვლევა. ამ ქვესაკითხებისა და პრობლემების მაგალითები მეორე სვეტშია მოცემული.
ამ ეტაპზე მკვლევარი ისევ დაგეგმვის დივერგენციულ ფაზაზე იმყოფება - დაგეგმილ შესაძლებლობებს უმკლავდება და შესაძლებელს ხდის კვლევის ყველა ასპექტსა და ინტერპრეტაციას. სვეტში, დასახელებით "გადაწყვეტილებები", მკვლევარი კონვერგენციულ ფაზაში გადადის, სადაც დაგეგმილი შესაძლებლობები თვალსაჩინო ხდება მკვლევრისთვის ხელმისაწვდომი შეზღუდვების ტერმინებით. ამისთვის მკვლევარმა უნდა გადაათვალიეროს "გადაწყვეტილებების" სვეტი, რათა ნახოს, თუ რამდენად შეესატყვისება ერთი საკითხის/კითხვის თაობაზე მიღებული გადაწყვეტილება სხვა საკითხის/კითხვის თაობაზე მიღებულს. იმისთვის, რომ ერთი გადაწყვეტილება შეესატყვისებოდეს მეორეს, სახეზე უნდა იყოს ოთხი ფაქტორი:
თუ ამ ოთხ კრიტერიუმს მივუყენებთ, ყველა დაგეგმილი შესაძლებლობის წინასწარმეტყველება ვერ მოხერხდება. ბევრს ვერაფერს მივიღებთ, თუ 21-ე კითხვის ("როგორ შეგროვდება მონაცემები?") "გადაწყვეტილებების" სვეტში ჩამოთვლილი მონაცემების შეგროვების მეთოდები მეშვიდე კითხვაზე პასუხის გასაცემად საჭირო ინფორმაციის მოპოვებას შეუშლის ხელს ("რაზე უნდა მოხდეს ფოკუსირება, რათა პასუხი გაეცეს ამ კითხვებს?"), ან თუ მონაცემების შეგროვების მეთოდების გამოყენება შეუძლებელია დროის იმ მონაკვეთში, რომელიც მეოთხე კითხვაშია მოცემული.
3.3 ჩანართში მოცემული მატრიცის უჯრედები მიზანმიმართულად, კონტექსტისგან დამოუკიდებლად არის შევსებული. ანუ მატრიცა იმ სახით, როგორც აქ არის წარმოდგენილი, არ მოიაზრებს ისეთ კონკრეტულ, რეალურ საკითხებს, რომლებიც კონკრეტული კვლევის პროექტში შეიძლება წარმოიქმნას. ეს მატრიცა რეალური კონკრეტული კვლევის დასაგეგმად რომ გამოეყენებინათ, თითოეული უჯრედის ზოგადი ტერმინებით შევსების ნაცვლად, უფრო სასარგებლო იქნებოდა სპეფიციკური, კონკრეტული პასუხების ფორმულირება, რომლებიც მოცემული კვლევითი პროექტის კონკრეტულ საკითხებსა და პრობლემებს მოაგვარებდა.
ბევრი ამ კითხვათაგანი კვლევის უფლებებს, პასუხისმგებლობებსა და პოლიტიკურ გამოყენებას (და ბოროტად გამოყენებას) შეეხება. აქ ძირითადი მოსაზრება ისაა, რომ კვლევა იმთავითვე პოლიტიკური და მორალური აქტივობაა. ის არ არის პოლიტიკურად და მორალურად ნეიტრალური. მკვლევარს ისევე უნდა აფიქრებდეს კვლევის გამოყენების საკითხები, როგორც - მისი ჩატარების.
ჩანართი 3.3
კვლევის დაგეგმვის მატრიცა
ზემოთ თქმულიდან გამოვლინდა კვლევის დაგეგმვის სირთულე, თუმცა არ უნდა ვიფიქროთ, რომ კვლევა ყოველთვის გეგმის მიხედვით წარიმართება! მაგალითად, შეიძლება თავი იჩინოს შერჩევის სიკვდილიანობამ (მონაწილეები ტოვებენ კვლევას) ან კითხვარებზე პასუხის გაცემის სიხშირე იყოს ძალიან დაბალი, პრობლემური იყოს შემდგომი ანალიზის განხორციელება, ანგარიშის წარდგენა და გენერალიზაცია, არ იყოს ადმინისტრაციული მხარდაჭერა ან აღმოჩნდეს, რომ კვლევისთვის განკუთვნილი დრო დაგეგმილზე გაცილებით ნაკლებია. ეს არ ნიშნავს, რომ კვლევა არ უნდა დაიგეგმოს, უბრალოდ, სახიფათოა გეგმაზე სრულად მინდობა.
ზემოთ აღწერილი დაგეგმვის სირთულეებთან გასამკლავებლად არსებობს ოთხი სტადიის მარტივი მოდელი:
თითოეული სტადია რამდენიმე ოპერაციას მოიცავს. 3. 4 ჩანართში უფრო დეტალურად არის წარმოდგენილი ეს მოდელი, სადაც მოცემულია თითოეული სტადიის ოპერაციები.
ჩანართი 3.4
კვლევის დაგეგმვლის თანმიმდევრობა
კვლევის დაგეგმვისას მნიშვნელოვანია, რომელ ეტაპზე და რომელი შერჩევისას რა ინსტრუმენტებს გამოიყენებენ. 3. 5 ჩანართში წარმოდგენილია ასეთი დაგეგმვის მატრიცა (ასევე, იხ. Morrison 1993: 109), მაგალითად, მცირემასშტაბიანი კვლევისთვის.
ჩანართი 3. 5.
კვლევის დაგეგმვის მატრიცა
ასეთი მატრიცული მიდგომა დაგეგმვის პროცესში მყოფ მკვლევარს საშუალებას აძლევს, თვალის ერთი გადავლებით დაინახოს შერჩევა და დროის გარკვეულ მომენტში გამოყენებული ინსტრუმენტები, ნათლად დაინახოს ჩავარდნები და დასვას ისეთი კითხვები, როგორიცაა:
მატრიცული დაგეგმვა გამოსადეგია კვლევის დაგეგმვის ძირითადი მახასიათებლების გამოსავლენად. შესაძლებელია დამატებითი მატრიცების შექმნა კვლევის სხვა თვისებების საჩვენებლად, მაგალითად:
ეს მაგალითები მხოლოდ ვადების საკითხს ფარავს. შეიძლება სხვა მატრიცების შექმნა, რომლებიც სხვა კომბინაციებს მოიცავს, მაგალითად, აუდიტორიისთვის ანგარიშის წარდგენა, კვლევითი ჯგუფის შეხვედრა ანგარიშისთვის, მონაწილეთა მიერ მოწოდებული ინსტრუმენტები და ა. შ. მატრიცა შეჯამების სასარგებლო საშუალებაა.
ვთქვათ, სკოლაში ძალიან დაბალია მორალური მდგომარეობა და მოიწვიეს მკვლევარი, რომელმაც უნდა იკვლიოს სკოლის ორგანიზაციული კულტურა. მკვლევარს მისცეს სრული წვდომა სკოლაზე და ხუთი თვე პროექტის დაწყებიდან ანგარიშის წარდგენამდე. მკვლევარი შემდეგნაირად გეგმავს კვლევას:
გამოკვლეული იქნება ორგანიზაციული კულტურების სამი დონე:
ორგანიზაციული კულტურა ეხება ღირებულებებს, დაშვებებს, რწმენებს, მიღებულ თეორიებს, დაკვირვებულ პრაქტიკებს, კონფლიქტურ სფეროებსა და კონსენსუსს; არტეფაქტებში, წერილებში, დოკუმენტებსა და სამეტყველო ენაში მოცემულ ფორმალურ და დაფარულ შეტყობინებებს; „ჩვენ ასე ვაკეთებთ ამას“ დამოკიდებულებას; ფიზიკურ გარემოს, ურთიერთობებს, ძალაუფლებას, კონტროლს, კომუნიკაციას, წესებსა და რიტუალებს, ამბებს, წახალისების სისტემასა და მოტივაციას, სკოლის მიკროპოლიტიკას, გადაწყვეტილებების მიღებაში ჩართულობას, უფლებამოსილების მინიჭებასა და ექსპულატაციას/მანიპულაციას, ლიდერობას, ერთგულებასა და ა. შ.
ორგანიზაციული კულტურა მოუხელთებელია, თუმცა ძალზე ხელშესახებია მისი გავლენა სკოლის ფუნქციონირებაზე. ეს გვაფიქრებინებს, რომ რაოდენობრივი საზომების გამოყენების მიუხედავად, ისინი, სავარაუდოდ, სკოლის კულტურის შესახებ მხოლოდ შედარებით ზედაპირულ ინფორმაციას მოგვცემენ. სკოლის კულტურის უფრო ღრმად კვლევისთვის, სკოლის კულტურის (კულტურების) და სუბკულტურების ნაკლებად თვალსაჩინო ასპექტების გამოსავლენად მნიშვნელოვანია მონაცემების შეგროვების რაოდენობრივი და თვისებრივი მეთოდოლოგიების კომბინირება. ემპირიული მონაცემების მოსაგროვებლად გამოყენებული იქნება შერეული მეთოდოლოგია, რიცხვობრივი და ვერბალური მონაცემები, რათა მოგროვდეს სრული და სანდო ინფორმაცია. მთლიანი სურათის მისაღებად გამოყენებული იქნება გამოკითხვა, ხოლო უფრო დახვეწილი ანალიზი მიღწეული იქნება ინდივიდუალური და ჯგუფური ინტერვიუებისა და ფოკუს ჯგუფების მეშვეობით (ჩანართი 3. 6).
შეგროვებული მონაცემები დიდწილად იქნება აღქმაზე დაფუძნებული და მასში შევა თანამშრომელთა მიერ (სუბ)კულტურების ხედვა. მას შემდეგ, რაც, ნაწილობრივ, ეთნოგრაფიიდან და ანთროპოლოგიიდან, მიღებული იქნება და განისაზღვრება ორგანიზაციული კულტურის ცნება, კვლევაში გამოყენებული იქნება თვისებრივი და ერთნოგრაფიული მეთოდები.
ერთ-ერთი წინასწარ განჭვრეტილი სირთულეა ის, რომ სკოლის ნაკლებად ხელშესახები ასპექტები შეიძლება ყველაზე რთული გამოსავლენი იყოს მონაცემების მოგროვების თვალსაზრისით. ადამიანებს არა მარტო გაუჭირდებათ პასუხების გაცემა და კონსტრუქტების გამოთქმა, არამედ მათ შეიძლება უარი თქვან საჯარო განცხადებაზე. რაც უფრო მეტად იქნება მოუხელთებელი და არაგაზომვადი ელემენტები კვლევაში და რაც უფრო მდიდარი მონაცემები იქნება მოსაგროვებელი, მით მეტად იქნება ინტენსიური და სენსიტიური პიროვნებათშორისი ქცევის, მონაცემების პირისპირ შეგროვებისა და თვისებრივი მონაცემების საჭიროება.
ჩანართი 3.6
ორგანიზაციული კულტურის წვდომა
მონაცემების შეგროვებისთვის რამდენიმე ინსტრუმენტი გამოიყენება: აუცილებელ მინიმუმს შეადგენს კითხვარები, ნახევრად სტრუქტურირებული ინტერვიუები (ინდივიდუალური და ჯფუგური), დაკვირვების მონაცემები და დოკუმენტური მონაცემები. ქვემოთ მოცემულია თითოეული ინსტრუმენტის აღწერა.
გამოკითხვაში გამოყენებულია კომერციულად ხელმისაწვდომი კითხვარები, რომელთაგან თითოეული სკოლის კულტურის განსხვავებულ ასპექტს ზომავს, კერძოდ:
რეიტინგების სკალების გამოყენებით კითხვარები დააფიქსირებენ ორგანიზაციული კულტურის გამოხატულ, მიღებულ, დადგენილ, თვალსაჩინო ასპექტებს და გაზომავენ, მაგალითად, კულტურის გაზიარებულობის ხარისხს, არსებული და იდეალური კულტურების თანხვედრას, კულტურის სიძლიერესა და ინტენსივობას
ინდივიდებისთვის და ჯგუფებისთვის ნახევრად სტრუქტურირებული თვისებრივი ინტერვიუებით მოგროვდება მონაცემები სკოლის კულტურის შედარებით მოუხელთებელი ასპექტების, მაგალითად, ღირებულებების, დაშვებების, რწმენების, სურვილებისა და პრობლემების შესახებ. ინტერვიუები იქნება ნახევრად სტრუქტურირებული, ანუ წარიმართება მოცემული გეგმით და ღია კითხვების გამოყენებით. ვინაიდან პირისპირ ინდივიდუალური ინტერვიუ შეიძლება აფრთხობდეს გარკვეულ ჯგუფებს, ამიტომ გამოყენებული იქნება ჯგუფური ინტერვიუები. ყველა ინტერვიუში მნიშვნელოვანი ნაწილი იქნება დამხმარე კითხვა „რატომ?“.
დაკვირვების მონაცემები ფიზიკური გარემოს შესახებ გვაწვდის ინფორმაციას და შემდეგ გადამოწმდება ინტერვიუს მასალებით, ფიზიკური გარემოს თაობაზე მონაწილეების პასუხების, აღქმების, მოსაზრებებისა და დამოკიდებულებების გამოსავლენად. არტეფაქტები, ტანსაცმელი, საერთო და პირადი სივრცეები, ავეჯი, შენიშვნები, რეგულაციები და ა. შ. ეს ყველაფერი ინფორმაციას აწვდის მონაწილეებს.
დოკუმენტების ანალიზი და სკოლაში ფორმალური საკითხების შემცველი დამატებითი მონაცემები გამოიყენება, რომ წარმოჩინდეს, რას მოიცავენ და რას გამორიცხავენ ისინი.
პირველი კითხვარი მიეწოდება ყველა თანამშრომელს, ვინც გამოთქვამს მონაწილეობის სურვილს. მეორე ნახევრად სტრუქტურირებული ინტერვიუ ჩატარდება „კრიტიკული შემთხვევის“ საფუძველზე ანუ იმ მონაწილეებთან, რომლებიც გადამწყვეტ პოზიციებზე იმყოფებიან და ვინც სკოლის აქტივობებისა და მუშაობის „მცოდნე ხალხია“.
გამოკითხვის ინსტრუმენტებისთვის იქნება სტრატიფიცირებული შერჩევა, რათა ინახოს, როგორ იცვლება სკოლის ორგანიზაციული კულტურის აღქმები ქვეშერჩევების მახასიათებლების მიხედვით. ეს სხვადასხვა ქვეჯგუფების პასუხებს შორის კონგრუენტულობის ან განსვლის დონეების დადგენის საშუალებას მოგვცემს. აქ, ასევე, შევა შერჩევის ნომინალური მახასიათებლები, როგორიცაა ასაკი, განათლების დონე, დეპარტამენტი, სქესი, ეთნიკური წარმომავლობა, ეროვნება, სკოლაში მუშაობის წლები.
მონაცემები აიკრიფება ერთჯერადად და არა დროში განმეორებულად. მონაცემების მოგროვებისთვის გამოყენებულ იქნება მულტი-მეთოდური მიდგომა.
კვლევა ხუთი ეტაპისგან შედგება:
ეტაპი I: შემუშავება და ოპერაციონალიზაცია
ეს ეტაპი მოიცავს:
ეტაპი II: ინსტრუმენტები და ინსტრუმენტების პილოტირება
ეს ეტაპი მოიცავს:
უფროსი თანამშრომლების შეზღუდული რაოდენობის გამო შეუძლებელია მათთან პილოტური ინტერვიუს ჩატარება, ვინაიდან ეს გამორიცხავს მათ მონაწილეობას საბოლოო მონაცემების მოგროვებაში.
ეტაპი III: მონაცემების შეგროვება
ეს შემდეგი თანმიმდევრობით მოხდება: ჯერ მიეწოდებათ კითხვარები, შემდეგ გაანალიზდება კითხვარებით მიღებული მონაცემები, რაც მოგვცემს მასალას ინტერვიუსთვის. ინტერვიუები პარალელურად ჩატარდება.
ეტაპი IV: მონაცემების ანალიზი და ინტერპრეტაცია
რაოდენობრივი მონაცემები SPSS-ის გამოყენებით გაანალიზდება, რომელიც ანალიზისთვის სკოლის ქვეჯგუფებისგან მიღებული პასუხების გამოცალკევებასაც უზრუნველყოფს. თვისებრივი მონაცემები კონტენტ ანალიზის ოქმების მიხედვით დამუშავდება.
ეტაპი V: ანგარიში
კვლევის შედეგების სრულ ანგარიშში შევა დასკვნები, პრაქტიკული გამოყენებები და რეკომენდაციები.
პროექტში მონაწილეობა ინფორმირებული თანხმობის საფუძველზე და ნებაყოფლობითი იქნება, კვლევიდან ნებისმიერ მომენტში გამოთიშვის უფლებით. გამოკითხვის ზომისა და ფარგლების გათვალისწინებით, მოსალოდნელია სკოლაში წამყვანი ფიგურების იდენტიფიცირების შესაძლებლობა, თუმცა ანგარიში კონფიდენციალური იქნება. ამას გასაგებად ავუხსნით პოტენციურ მონაწილეებს. ანგარიშის ასლი დაეგზავნება ყველა თანამშრომელს. მონაცემები, მას შემდეგ, რაც მკვლევარს მიეწოდება, მისი კუთვნილებაა და მან შეიძლება ისინი არ გამოიყენოს ისე, რომ სკოლის ამოცნობა საზოგადოდ შესაძლებელი იყოს. ანგარიში სკოლის საკუთრებაა.
პროექტი დასრულდება ხუთ თვეში:
წარმოდგენილი მაგალითი გვიჩვენებს კვლევის დაგეგმვისადმი და ჩატარებისადმი სისტემურ მიდგომას, და ის სკოლის აღქმულ საჭიროებას ემყარება. ის მუშაობს მოცემული შეზღუდვების ფარგლებში და ნათლად წარმოაჩენს, თუ რას „მოგვცემს“. მიუხედავად იმისა, რომ კვლევაში არ არის განსაზღვრული შესამოწმებელი ჰიპოთეზა, არ იქნება ძნელი კითხვების ჰიპოთეზებად გარდაქმნა, თუ ამ სტილს მიენიჭება უპირატესობა.
კვლევის დაგეგმვას მართავს იდეა „მიზნისთვის შესატყვისობის“ შესახებ. კვლევის გეგმა უნდა ერგებოდეს კვლევის მიზნებს. თუ ამ თავის წაკითხვის შემდეგ მკითხველს შეექმნა განცდა, რომ კვლევის ამოცანა რთულია, მაშინ მისთვის მნიშვნელოვანი შეტყობინება იქნება, რომ დაგეგმვისას აუცილებელია სიზუსტე და გააზრებულობა, თუ მკვლევარი ღირებული და ეფექტურია. კვლევის შეფასების კითხვარისთვის მიმართეთ თანმხლებ ვებ-გვერდს.
ტეგები: Qwelly, დაგეგმვა, კვლევა_განათლებაში, კვლევის_მეთოდები, სოციოლოგია
Welcome to
Qwelly
გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: აპრილი 26, 2025.
საათი: 2:30pm
0 კომენტარი
0 მოწონება
In the present earth, history checks are getting to be a regular part of the selecting method, tenant screening, and in some cases volunteer variety. From verifying work historical past to examining felony information, qualifications check providers give vital insights into somebody's heritage. In the following paragraphs, we’ll include the kinds of track record checks, how they perform, and why They are really critical for each companies and people.
What exactly…
გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: აპრილი 22, 2025.
საათი: 11:23pm
0 კომენტარი
1 Like
თვალებს ძლივს ახელდა დასაძინებლად რომ წავედით, მაგრამ მაინც მოვახერხეთ ძილისწინა საუბრები. ამჯერად, თემა ნათესავები და ნათესაური კავშირები იყო და ცოტა ვერ მიხვდა რა სხვაობა შვილიშვილსა და შვილთაშვილს შორის. ის კი გაიგო, რომ პირველი - მესამე თაობას ნიშნავდა, ხოლო მეორე - მეოთხეს, მაგრამ თვითონ ეს სიტყვები - შვილი-შვილი და შვილთა-შვილი რატომ…
გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: აპრილი 20, 2025.
საათი: 2:00am
0 კომენტარი
2 მოწონება
სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, მცხეთა-თბილისის მთავარეპისკოპოსისა და ბიჭვინთისა და ცხუმ-აფხაზეთის მიტროპოლიტის, ილია II-ის სააღდგომო ეპისტოლე
საქართველოს წმინდა მართლმადიდებელი ეკლესიის წევრთ, მკვიდრთ ივერიისა და ჩვენი ქვეყნის საზღვრებს გარეთ მცხოვრებ თანამემამულეთ:
ქრისტე აღდგა!
აღდგეს ღმერთი, მიმოიფანტონ…
გამოაქვეყნა BennieJeansg_მ.
თარიღი: აპრილი 17, 2025.
საათი: 5:00am
0 კომენტარი
1 Like
In Amazon's massively multiplayer online role-playing game (MMORPG) New World, the mystical land of Aeternum is full of danger, intrigue, and opportunity. Players are tasked with surviving in a world rich in history, politics, and player-driven conflict. One of the key elements of gameplay in is choosing a faction. This decision has significant implications for your gameplay experience, as it influences your alliances, PvP (Player vs. Player) interactions, and the overall progression of your…
გაგრძელება
© 2025 George.
•