კვლევის მეთოდები განათლებაში
თავი 1
ნაწილი XIX

      ვუბრუნდებით ჩვენ საწყის საკითხს, ესაა მეთოდები და მეთოდოლოგია განათლების კვლევაში. მეთოდებში ვგულისხმობთ განათლების კვლევაში მონაცემთა მოგროვებისადმი მიდგომათა დიაპაზონს, რომელიც დასკვნებისა და ინტერპრეტაციის, ახსნისა და პროგნოზირების საფუძვლად უნდა იქნას გამოყენებული. ტრადიციულად, სიტყვა „მეთოდები“ პოზიტივისტურ მოდელთან ასოცირებულ ტექნიკასთან მიმართებაში გამოიყენება, ანუ, როდესაც წინასწარ მომზადებულ კითხვებზე ვიღებთ პასუხებს, ვიწერთ გაზომვის შედეგებს, აღვწერთ ფენომენებს და ვახორციელებთ ექსპერიმენტებს. ამ ტერმინის მნიშვნელობა შეგვიძლია გავაფართოოთ და მასში გავაერთიანოთ არა მარტო ნორმატიული კვლევის მეთოდები, არამედ ინტერპრეტაციულ პარადიგმასთან ასოცირებული მეთოდებიც, როგორიცაა მონაწილის დაკვირვება, როლური თამაში, არადირექტიული ინტერვიუ, ეპიზოდები და ანგარიშები. მიუხედავად იმისა, რომ აქ შეგვიძლია ჩავრთოთ მეთოდები, რომლებიც მეცნიერული საქმიანობის უფრო სპეციფიკურ მახასიათებლებს ასახავს, როგორიცაა, მაგალითად, ცნებებისა და ჰიპთეზების ფორმირება, მოდელებისა და თეორიების აგება და შერჩევის პროცედურები, ჩვენ შემოვიფარგლებით მკვლევრების მიერ გამოყენებული უფრო ზოგადი ტექნიკით.

      თუ მეთოდები მონაცემების მოგროვების პროცესში გამოყენებულ ტექნიკასა და პროცედურებს შეეხება, მეთოდოლოგიის მიზანი კვლევისადმი მიდგომების, კვლევების სახეობებისა და პარადიგმების აღწერაა (Kaplan 1973). კაპლანი თვლის, რომ მეთოდოლოგიის მიზანია, შეძლებისდაგვარად ყველაზე ფართო ტერმინებით, თავად პროცესის წვდომაში დაგვეხმაროს და არა მეცნიერული კვლევა-ძიების პროდუქტების გაგებაში.

      ჩვენ, ჩვენი მხრივ, ვეცდებით, რომ ნორმატიული და ინტერპრეტაციული მიდგომები ერთმანეთის შემავსებლად წარმოგიდგინოთ; ასევე, შევეცდებით, შევამციროთ მათ შორის ზოგჯერ წარმოქმნილი დაძაბულობა. მერტონი და კენდელი (Merton and Kendall 1946)[1] იგივე მოსაზრებას გამოთქვამენ:

სოციალურმა მეცნიერებმა თავი უნდა დაანებონ თვისებრივ და რაოდენობრივ მონაცემებს შორის მოჩვენებითი არჩევნის გაკეთებას: მათ ამ ორი ტიპის მონაცემების კომბინაცია უნდა აინტერესებდეთ, რომელშიც ერთი ტიპის მონაცემი მეორის ყველაზე ღირებულ თვისებებს წარმოაჩენს. პრობლემატურად ის რჩება, თუ რომელ პოზიციაზე როდის დადგნენ: როდის გამოიყენონ ერთი ტიპის მიდგომა და როდის - მეორე.
(Merton and Kendall 1946)

      თავად ტერმინს კვლევა მრავალგვარი მნიშვნელობა შეიძლება ჰქონდეს და ამიტომ კარგად მოერგოს სხვადასხვა კონტექსტს, ვთქვათ, XVII საუკუნის ჰილანდიელ ფერმწერთა ტექნიკის შესწავლიდან დაწყებული და ძირითადი ქალაქების ცენტრში ტრანსპორტის ნაკადის მოძრაობის გაუმჯობესების უფრო ეფექტური საშუალებების მოძიებით დასრულებული. თუმცა, ჩვენი მიზნებისთვის ამ ტერმინის გამოყენებას იმ აქტივობებითა და პროცესებით შემოვფარგლავთ, რომელთა განზრახვა ქცევის შესახებ მეცნიერების განვითარებაა. თავად სიტყვა მეცნიერება ნორმატიულ პერსპექტივასაც მოიაზრებს და ინტერპრეტაციულსაც. შესაბამისად, როდესაც სოციალურ კვლევაზე ვსაუბრობთ, ადამიანების პრობლემებთან მიმართებაში, მათსავე სოციალურ გარემოში ქცევის მეცნიერების პრინციპების სისტემურად და მეცნიერულად გამოყენებას მოვიაზრებთ; ხოლო როდესაც ვიყენებთ ტერმინს განათლების კვლევა, ანალოგიურად, იმავე პრინციპების გამოყენებაზე ვფიქრობთ, თუმცა ფორმალურ საგანმანათლებლო გარემოში, სწავლებისა და სწავლის პრობლემებთან მიმართებაში და ამ ცნებებზე პირდაპირი თუ არაპირდაპირი გავლენის მქონე საკითხების გასარკვევად.

      განათლების სფეროში მეცნიერული კვლევის გამორჩეული ღირებულება ისაა, რომ ამ სფეროში მოღვაწე ადამიანებს გარკვეული სახის ღირებული ცოდნის საფუძვლის შექმნის საშუალებას მისცემს, იმ ცოდნის, რაც სხვა პროფესიებსა და დისციპლინებს ახასიათებს, ასევე, მიანიჭებს ისეთ ცოდნას, რომელიც სიმწიფესა და პროგრესს უზრუნველყოფს, რაც დღეს ასე აკლია განათლების სფეროს.


1. განათლების სფეროში კვლევის ბუნების და თემის ისტორიული პერსპექტივის შესახებ დამატებითი ინფორმაციისთვის, ასევე, იხილეთ Verma, G. K. and Beard, R. M. (1981) What is Educational Research? Aldershot: Gower

ტეგები: Qwelly, კვლევა_განათლებაში, კვლევის_ბუნება, კვლევის_მეთოდები, სოციოლოგია

ნახვა: 1524

ღონისძიებები

ბლოგ პოსტები

How They Operate, And Why They Subject for Employers

გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: აპრილი 26, 2025.
საათი: 2:30pm 0 კომენტარი







In the present earth, history checks are getting to be a regular part of the selecting method, tenant screening, and in some cases volunteer variety. From verifying work historical past to examining felony information, qualifications check providers give vital insights into somebody's heritage. In the following paragraphs, we’ll include the kinds of track record checks, how they perform, and why They are really critical for each companies and people.



What exactly…

გაგრძელება

შემოქმედი მხატვარი

გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: აპრილი 22, 2025.
საათი: 11:23pm 0 კომენტარი

თვალებს ძლივს ახელდა დასაძინებლად რომ წავედით, მაგრამ მაინც მოვახერხეთ ძილისწინა საუბრები. ამჯერად, თემა ნათესავები და ნათესაური კავშირები იყო და ცოტა ვერ მიხვდა რა სხვაობა შვილიშვილსა და შვილთაშვილს შორის. ის კი გაიგო, რომ პირველი - მესამე თაობას ნიშნავდა, ხოლო მეორე - მეოთხეს, მაგრამ თვითონ ეს სიტყვები - შვილი-შვილი და შვილთა-შვილი რატომ…

გაგრძელება

სააღდგომო ეპისტოლე 2025

გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: აპრილი 20, 2025.
საათი: 2:00am 0 კომენტარი

სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, მცხეთა-თბილისის მთავარეპისკოპოსისა და ბიჭვინთისა და ცხუმ-აფხაზეთის მიტროპოლიტის, ილია II-ის სააღდგომო ეპისტოლე

საქართველოს წმინდა მართლმადიდებელი ეკლესიის წევრთ, მკვიდრთ ივერიისა და ჩვენი ქვეყნის საზღვრებს გარეთ მცხოვრებ თანამემამულეთ:

ქრისტე აღდგა!

Qwelly, qwellynews, აღდგომა, ბლოგი, ეპისტოლე, პატრიარქი, სააღდგომო ეპისტოლე, 2024

აღდგეს ღმერთი, მიმოიფანტონ…

გაგრძელება

Fresh New Stories

გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: აპრილი 9, 2025.
საათი: 5:30am 0 კომენტარი







The 12 months 2025 has brought a wave of innovation and creativeness to Bangla natok, redefining the storytelling landscape for audiences worldwide. With refreshing narratives, groundbreaking themes, and Outstanding performances, The brand new natoks of 2025 continue to elevate the art of Bengali drama.



What to anticipate from New Natoks in 2025



Daring Narratives: The most up-to-date natoks are exploring uncharted territories, delving into social…

გაგრძელება

Qwelly World

free counters