კვლევის მეთოდები განათლებაში
თავი 2
ნაწილი II
ამ კონტექსტში დაძაბულობის მეორე წყაროა ის, რასაც კონკურირებადი აბსოლუტური და რელატიური პოზიციები ქმნიან. აბსოლუტური პოზიცია ამტკიცებს, რომ მკვლევრის მუშაობას მკაფიოდ ჩამოყალიბებული პრინციპების ერთობლიობა უნდა წარმართავდეს და ამ პრინციპებით უნდა განისაზღვრებოდეს, რა უნდა გაკეთდეს და რა - არა (იხ. 2. 6 ჩანართი). მაგალითად, სტენფორდის ციხის ექსპერიმენტში (იხ. თავი 21), რომელშიც მკვლევრები სიმულირებულ ციხეში პიროვნებათა შორის ურთიერთობის დინამიკას სწავლობდნენ, მთლიანად აბსოლუტური პოზიცია რომ დაეკავებინათ, კვლევა ან საერთოდ არ უნდა ჩაეტარებინათ, ან ვადაზე გაცილებით ადრე უნდა დაემთავრებინათ. ზიმბარდო (1984) აღნიშნავს, რომ აბსოლუტური ეთიკური პოზიცია, რომელშიც გაუმართლებელია ადამიანის ნებისმიერი ტანჯვის გამოწვევა, ბოლოს მოუღებდა ფსიქოლოგიური და სამედიცინო კვლევების დიდ ნაწილს, საზოგადოებისთვის პოტენციური სარგებელი რომც მოეტანა.
ჩანართი 2.6.
აბსოლუტური ეთიკური პრინციპები სოციალურ კვლევაში ეთიკა მოიცავს ქცევის ინდივიდუალურ და საზოგადოებრივ კოდებს, დაფუძნებულს ექსპლიციტური ან იმპლიციტური პრინციპების ერთობლიობაზე და შეიძლება იყოს აბსტრაქტული და უპიროვნო, ან - კონკრეტული და პიროვნული. ეთიკა შეიძლება იყოს "აბსოლუტური" და "რელატიური". როდესაც ქცევას აბსოლუტური ეთიკური სტანდარტები მართავს, ხორციელდება მაღალი რანგის მორალური პრინციპი, რომელიც არ იცვლება მოცემული სიტუაციის მიხედვით. ასეთი ეთიკა არ იძლევა იმის უფლებას, რომ მიზანმა გაამართლოს საშუალება, ან ნებისმიერი სარგებლის მომტანი და პოზიტიური შედეგებით გამართლდეს მისი პრინციპების მოქმედების შეწყვეტა, შეცვლა ან დასუსტება, ანუ არ არსებობს არავითარი განსაკუთრებული ან შემამსუბუქებელი გარემოებები, რომელიც გაამართლებდა ეთიკური სტანდარტიდან გადახვევას ან მის მოდიფიკაციას.
წყარო: ადაპტირებულია ზიმბარდო 1984
ამ აბსოლუტური პრინციპის მიხედვით, სტენფორდის ციხის ექსპერიმენტი არაეთიკურად უნდა განვიხილოთ, ვინაიდან კვლევის მონაწილეები მნიშვნელოვნად დაიტანჯნენ.
აბსოლუტისტური პრინციპების მიხედვით, პრინციპების მოვალეობის ეთიკა (Edwards and Mauthner 2002: 20) - დეონტოლოგიური მოდელი - კვლევას მართავს უნივერსალური პრინციპები, როგორიცაა (მათ შორის) სამართლიანობა, პატიოსნება და პატივისცემა; "შედეგების უტილიტარული ეთიკა" (გვ. 20) ეთიკურ კვლევას მისი შედეგების ტერმინებით განიხილავს, მაგალითად, მომატებული ცოდნა, ბევრი ადამიანისთვის მოტანილი სარგებელი.
ის, ვინც რელატივისტურ პოზიციაზე დგას, დაამტკიცებს, რომ შეუძლებელია აბსოლუტური სახელმძღვანელო პრინციპების არსებობა და ეთიკური მოსაზრებები მომდინარეობს მოცემულ დროში მოცემული კონკრეტული კვლევის ბუნებიდან: სიტუაცია განსაზღვრავს ქცევას. ეს ხაზს უსვამს "სიტუაციური ეთიკის" მნიშვნელობას (Simons and Usher 2000), სადაც ძალზე სპეციფიკურ სიტუაციაში ზოგადი პრინციპები შეიძლება ნაკლებად გამოსადეგი იყოს.
თუმცა, არსებობს ზოგიერთი კონტექსტი, სადაც არც აბსოლუტისტური და არც რელატივისტური პოზიცია არ არის ნათლად გამოხატული. ცხოვრებისეული ისტორიების შესწავლისთვის ინფორმირებული თანხმობის პრინციპის პრაქტიკული გამოყენების შესახებ პლამერი (Plummer 1983) წერს:
ორივე მხარეს აქვს თავისი სისუსტე. თუ, მაგალითად, როგორც, ჩვეულებრივ, აბსოლუტისტები ამტკიცებენ, უნდა გვქონდეს ინფორმირებული თანხმობა, შედარებით პრივილეგირებული ჯგუფები ნაკლებად გამოკვლეული იქნება (რადგან ისინი იტყვიან "არას"), ხოლო არაპრივილეგირებული ჯგუფები - ზედმეტად გამოკვლეული (მათ არაფერი აქვთ დასაკარგი და იმედიანად იტყვიან "კის"). თუ ინდივიდის სინდისით ვხელმძღვანელობთ, როგორც რელატივისტები ამტკიცებენ, მაშინ კარი ყოველთვის ღიაა არაკეთილსინდისიერი, ზოგჯერ ამორალური მკვლევრისთვის.
(Plummer 1983)
ავტორი ფიქრობს, რომ პრობლემიდან გამოსავალია პროფესიული გაერთიანებების მიერ შექმნილი ზოგადი სახელმძღვანელო პრინციპები, რომლებიც მკვლევარს პიროვნული ეთიკური არჩევნისთვის უტოვებს სივრცეს. ამ საკითხებს წინამდებარე თავში მოგვიანებით განვიხილავთ.
როგორი ეთიკური პოზიციაც არ უნდა დაიკავოს და რაც არ უნდა გაითვალისწინოს მკვლევარმა მუშაობისას, ყოველთვის იარსებებს უცნობი, გაუთვალისწინებელი პრობლემები და ჩასაფრებული საფრთხეები (Kimme 1988). ბაუმრიდი (1964), მაგალითად, გვაფრთხილებს, რომ მკვლევარმა შეიძლება ვერ გააცნობიეროს, რომ დავალებულია კვლევის მონაწილეებისგან მათ მიერ გაწეული სამსახურის გამო; ამის მიზეზი, ალბათ, ისაა, - ფიქრობს იგი, - რომ მიუკერძოებლობა, რომლითაც მკვლევრები უდგებიან თავიანთ სამუშაოს, ხელს უშლის კვლევის მონაწილეების ინდივიდებად აღქმას. ასეთი დაუდევრობა შეიძლება თავიდან ავიცილოთ, თუ ექსპერიმენტატორები მზად არიან, კვლევის დასრულების შემდეგ, რამდენიმე წუთი დაუთმონ მონაწილეებს, რათა მადლობა უთხრან თანადგომისთვის, უპასუხონ მათ კითხვებს, დაარწმუნონ, რომ კარგად გაართვეს თავი დასმულ ამოცანებს და, ზოგადად, ცოტა ხანს ესაუბრონ მათ. თუ კვლევაში მონაწილეობენ ინდივიდები, რომლებსაც აქვთ იზოლაციის და თვითპატივისცემის დაკარგვის ნეგატიური გამოცდილება, მკვლევრები უნდა დარწმუნდნენ, რომ ისინი უფრო მეტად შეურაცხყოფილნი, დაუცველნი და გაუცხოებულნი არ დარჩებიან, ვიდრე კვლევის დაწყებამდე იყვნენ. თუ მონაწილის თვალსაზრისით, პროცედურები, რომლებიც ღირსების დაკარგვას, თვითპატივისცემისთვის ზიანის მიყენებას ან ავტორიტეტებისადმი ნდობაზე ზემოქმედებას მოიაზრებს, ზიანის მომტანია ხანგრძლივ პერსპექტივაში და თუ მკვლევარი აპირებს ამ მეთოდების გამოყენებას, მან ზედმიწევნით, დეტალურად უნდა დაგეგმოს მონაწილის კომპენსირების საშუალებები.
როდესაც კვლევა განსაკუთრებით სენსიტიურ სფეროებს ეხება, მონაწილეები სრულად უნდა იყვნენ ინფორმირებული იმ სერიოზული საფრთხეების შესახებ, რომლებსაც შესაძლოა კვლევისშემდგომი ეფექტი მოიცავდეს. გვაქვს საფუძველი ვიფიქროთ, რომ მილგრემის (1963) ავტორიტეტისადმი დაქვემდებარების ექსპერიმენტის (იხ. თავი 21) ზოგიერთი მონაწილე მაინც წავიდა დაქვეითებული თვითშეფასებით, ამის შემდეგ მათ უნდა ეცხოვრათ მზადყოფნით, დამორჩილებოდნენ დესტრუქციულ ავტორიტეტს და უკიდურესი ტკივილი მიეყენებინათ თანამოძმისთვის (Kelman 1967). აქედან გამომდინარეობს, რომ მკვლევრები უნდა ავლენდნენ თანაგრძნობას, პატივისცემას, მადლიერებას, საღ აზრს და არ იყვნენ ზედმეტად ექსპანსიურები. მონაწილეებს ნამდვილად აქვთ უფლება ელოდნენ, რომ მკვლევრები, რომლებთანაც ურთიერთობენ, გარკვეულწილად ზრუნავენ მათ კეთილდღეობაზე.
გარდა ამისა, მკვლევარმა უნდა გაითვალისწინოს მონაწილის მგრძნობიარობა, როდესაც კვლევის დაწერაზე(გაფორმებაზე) მიდგება საქმე. მიუღებელია, რომ მკვლევარმა მხოლოდ მწირი ყურადღება დაუთმოს მონაწილეთა გრძნობებს ანგარიშის შედგენის ეტაპზე. ამასთან დაკავშირებული და არც ისე უმნიშვნელო საკითხია ფორმალური აღიარება, ვინ გაუწია მკვლევარს დახმარება კვლევის პროცესში, თუ ასეთი რამ საერთოდ მოხდა. ეს ნიშნავს იმას, რომ რა ფორმაც არ უნდა მიიღოს წერილობითმა ნაშრომმა, იქნება ეს ანგარიში, სტატია, დისერტაციის ნაწილი თუ სხვა და რა კატეგორიის მკითხველისთვისაც არ უნდა იყოს ის განკუთვნილი, მისი ავტორები ვალდებული არიან, მადლიერება გამოხატონ ყველას მიმართ, ვინც დახმარება გაუწიათ და განსაკუთრებული მადლობა გადაუხადონ იმ პირებს, ვისაც მეტადრე დიდი წვლილი მიუძღვის კვლევაში. ამის გაკეთება შეიძლება წინასიტყვაობაში, შესავალსა ან სქოლიოში. ეს ყველაფერი ყოველდღიური, ბუნებრივი ეთიკის საკითხებია.
ეთიკური პრობლემები განათლების სფეროს კვლევაში ხშირად შეიძლება დაუფიქრებლობიდან, წინდაუხედაობიდან მომდინარეობდეს, ან - მცდარი აღქმიდან, რომ ყველაფერი ასეც უნდა იყოს. და ისევ, მკვლევრები, რომელთაც კვლევა დაუფინანსეს, შეიძლება ფიქრობდნენ, რომ მათ არ სჭირდებათ ეთიკურ საკითხებზე ზრუნვა და მიაჩნდეთ, რომ მათმა დამფინანსებლებმა უნდა იფიქრონ ამაზე. ანალოგიურად, კვლევითი ჯგუფის თითოეული წევრი შეიძლება მცდარად, მაგრამ თავისთავად არსებულად თვლიდეს, რომ მის კოლეგებს ნაფიქრი აქვთ სიტუაციისთვის შესაბამის ეთიკურ საკითხებზე და, შესაბამისად, სათანადო ზომები ავტომატურად იქნება მიღებული. სტუდენტს, რომლის კვლევა კურსის მოთხოვნების ნაწილია და რომელიც მთლიანად თვითინტერესით არის მოტივირებული, ანდა აკადემიურ მკვლევარს, რომელიც პროფესიულ წინსვლას გეგმავს, შეიძლება მხედველობიდან გამორჩეს "უნდა" და "არ უნდა" ქცევები.
ამას უკავშირდება საკითხი იმის შესახებ, რომ არაეთიკურია, თუ მკვლევარი არ არის კომპეტენტური იმ სფეროში, რომელსაც იკვლევს. კომპეტენტურობა შეიძლება საჭიროებდეს ტრენინგს (Ticehurst and Veal 2000: 55). ფაქტობრივად, კვლევის ეთიკური ნაწილი უნდა აჩვენებდეს სიზუსტეს კვლევის საქემის, ქცევაში, ანალიზსა და ანგარიშში (Morrison 1996ბ).
ხშირად განიხილება კიდევ ერთი ეთიკური დილემა, რომელიც ექსპერიმენტში გვხვდება. გორარდი (Gorard 2001: 146) აჯამებს საკითხს და ამბობს, რომ სქემა დისკრიმინაციულია, რადგან საკონტროლო ჯგუფს უარს ეუბნებიან პოტენციურად უკეთეს მოპყრობაზე (მაგალითად, სასწავლო პროგრამაზე, სწავლების სტილზე). ცხადია, ამაზე პასუხი ისაა, რომ ჩვენ არ ვიცით, რომელი პირობაა უკეთესი და, ფაქტობრივად, სწორედ ეს არის ექსპერიმენტის არსიც.
რობსონი (1993: 33) სოციალურ კვლევაში ათ საეჭვო პრაქტიკას ასახელებს:
საინტერესოა, რომ რობსონი (1993) ამას "საეჭვო" პრაქტიკებს უწოდებს და არა - ასაკრძალ ქცევებს და მიუთითებს, რომ ეს არ არის თეთრი და შავი, სწორი და მცდარი ვითარებები. ისინი ქმნიან ეთიკური დილემების პრობლემას.
ამ თავის დასაწყისში დანახარჯებისა და სარგებლის თანფარდობაზე ვისაუბრეთ. ფრანკფორტ-ნახმიასი და ნახმიასი (1992) ამას აღწერენ, როგორც კონფლიქტს ორ უფლებას შორის: ცოდნის მოპოვების მიზნით კვლევის ჩატარების უფლებასა და მონაწილის თვითდეტერმინაციის, პირადი საიდუმლოს და ღირსების უფლებას შორის. ეს ქმნის სოციალური მეცნიერის ფუნდამენტურ დილემას, რომლისთვისაც არ არსებობს აბსოლუტურად სწორი და არასწორი პასუხები. რომელ დებულებას მიენიჭება უპირატესობა, ან რამდენად დაბალანსდებიან ისინი, დიდწილად დამოკიდებული იქნება ცალკეული მკვლევრის გამოცდილებასა და პიროვნულ ღირებულებებზე. ახლა განვიხილავთ სხვა დილემებს, რომლებიც შეიძლება მკვლევრის წინაშე მას შემდეგ დადგეს, რაც იგი ფუნდამენტურ დილემას მოაგვარებს და კვლევის გაგრძელებას გადაწყვეტს.
ტეგები: Qwelly, კვლევა_განათლებაში, კვლევის_ეთიკა, კვლევის_მეთოდები, სოციოლოგია
Welcome to
Qwelly
გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: აპრილი 26, 2025.
საათი: 2:30pm
0 კომენტარი
0 მოწონება
In the present earth, history checks are getting to be a regular part of the selecting method, tenant screening, and in some cases volunteer variety. From verifying work historical past to examining felony information, qualifications check providers give vital insights into somebody's heritage. In the following paragraphs, we’ll include the kinds of track record checks, how they perform, and why They are really critical for each companies and people.
What exactly…
გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: აპრილი 22, 2025.
საათი: 11:23pm
0 კომენტარი
3 მოწონება
თვალებს ძლივს ახელდა დასაძინებლად რომ წავედით, მაგრამ მაინც მოვახერხეთ ძილისწინა საუბრები. ამჯერად, თემა ნათესავები და ნათესაური კავშირები იყო და ცოტა ვერ მიხვდა რა სხვაობა შვილიშვილსა და შვილთაშვილს შორის. ის კი გაიგო, რომ პირველი - მესამე თაობას ნიშნავდა, ხოლო მეორე - მეოთხეს, მაგრამ თვითონ ეს სიტყვები - შვილი-შვილი და შვილთა-შვილი რატომ…
გამოაქვეყნა ლაშა_მ.
თარიღი: აპრილი 20, 2025.
საათი: 2:00am
0 კომენტარი
3 მოწონება
სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, მცხეთა-თბილისის მთავარეპისკოპოსისა და ბიჭვინთისა და ცხუმ-აფხაზეთის მიტროპოლიტის, ილია II-ის სააღდგომო ეპისტოლე
საქართველოს წმინდა მართლმადიდებელი ეკლესიის წევრთ, მკვიდრთ ივერიისა და ჩვენი ქვეყნის საზღვრებს გარეთ მცხოვრებ თანამემამულეთ:
ქრისტე აღდგა!
აღდგეს ღმერთი, მიმოიფანტონ…
გამოაქვეყნა EFTcheat_მ.
თარიღი: აპრილი 9, 2025.
საათი: 5:30am
0 კომენტარი
0 მოწონება
The 12 months 2025 has brought a wave of innovation and creativeness to Bangla natok, redefining the storytelling landscape for audiences worldwide. With refreshing narratives, groundbreaking themes, and Outstanding performances, The brand new natoks of 2025 continue to elevate the art of Bengali drama.
What to anticipate from New Natoks in 2025
Daring Narratives: The most up-to-date natoks are exploring uncharted territories, delving into social…
© 2025 George.
•